Skuteczne sposoby na chrapanie

Chrapanie utrudnia spokojny, sen szczególnie osobie, która  śpi obok. Ta przypadłość przytrafiła się z pewnością każdemu z nas. Według statystyk regularnie chrapie co dziesiąty Polak (w większości mężczyźni 80%). Jeśli jednak doskwiera przez dłuższy czas, to warto przyjrzeć się  jakie są przyczyny oraz poznać skuteczne sposoby na chrapanie.

Czym jest chrapanie?

Chrapanie, to jedno z zaburzeń oddychania, które może prowadzić do niebezpiecznego dla życia i zdrowia obturacyjnego bezdechu sennego. Podczas snu gardło się zwęża, a wiotkie ściany gardła zaczynają drgać wprawiane w ruch poprzez przepływające powietrze. W ten sposób powstaje niewielka szczelina, która pozwala oddychać, kiedy drogi są niedrożne pojawiają się trudności z nabieraniem powietrza. Chrapiąca osoba ma otwarte usta, przez które właśnie wydobywa się charakterystyczny dźwięk.

Przyczyny chrapania

Do najczęstszych przyczyn chrapania zalicza się m. in. krzywą przegrodę nosową i inne wady budowy górnych dróg oddechowych, a także polipy w nosie oraz przerost migdałków. Chrapiemy również gdy nadużywamy alkoholu, palimy i jesteśmy zmęczeni. Przyczyny chrapania to także: nadwaga i otyłość, alergie, przeziębienia i inne choroby górnych dróg oddechowych. Chrapaniu sprzyja również spanie na wznak oraz przyjmowanie niektórych leków uspokajających, antydepresantów i zwiotczających mięśnie.

Skutki chrapania dla zdrowia

Z powodu chrapania cierpi osoba chrapiąca oraz osoby dzielące z nią sypialnię. Zarówno u chrapiących jak i ich partnerów pojawia się chroniczne niewyspanie i zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją oraz bóle głowy. Chrapiący częściej chorują na infekcje górnych dróg oddechowych, gdyż przesuszona przez spanie z otwartymi ustami śluzówka jest bardziej narażona na wnikanie zarazków. U osób chrapiących dwa razy częściej występuje też cukrzyca i nadciśnienie tętnicze. Najpoważniejszą chorobą jaka może wystąpić u chrapiących jest zespół bezdechu sennego, czyli zatrzymanie oddechu dłużej niż na 10 sekund. Schorzenie może powodować niedotlenienie oraz zaburzenia rytmu serca.

Co zrobić żeby nie chrapać?

Sposoby na chrapanie są przeróżne, najważniejsze jest zdiagnozowanie przyczyny, aby móc ją skutecznie wyeliminować lub leczyć. Dlatego jeśli chrapanie doskwiera Tobie i Twoim najbliższym należy jak najszybciej dowiedzieć się co zrobić żeby nie chrapać. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest zmiana pozycji w której śpimy, warto wygodnie ułożyć się na lewym lub prawym boku, czy też na brzuchu. W aptekach można kupić również różne preparaty łagodzące chrapanie np. spraye do gardła i nosa, plastry czy maści do nosa. Warto również odwiedzić laryngologa, który sprawdzi stan dróg oddechowych. W niektórych przypadkach może być potrzebna korekta przegrody nosowej, zmniejszenie małżowin nosowych lub endoskopowa operacja zatok. A co na chrapanie dla osób śpiących obok? Najlepsze i najskuteczniejsze są stopery do uszu. Więcej informacji o tym co zrobić żeby nie chrapać znajdziemy w tym artykule: https://gazetakrakowska.pl/co-zrobic-zeby-nie-chrapac-przyczyny-i-skuteczne-sposoby-na-chrapanie/ar/c14-14943684.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)